Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att rekryteras, att tillhöra och att lämna - exitprocesser bland unga nynazister

Becoming, belonging and leaving – exit processes among young ex neo-Nazis in Sweden

Studiens syfte är att bidra med ny forskning om rekrytering till nynazistiska och högerextrema organisationer, rörelser och subkulturer (fortsättningsvis högerextremism), med speciell tonvikt på exitprocesser. Fokus ligger vid att analysera hur personer, i Sverige, har rekryterats till, blivit medlemmar i och sedan valt att lämna högerextremistiska miljöer.

Målet är att utveckla ett helhetsperspektiv på personers berättelser om vägar från inträde till utträde ur högerextremistiska miljöer. De olika berättelser som genereras i undersökningen kommer att bidra med ny kunskap om rekryterings- och exitprocesser.

Studien kommer att ge nya insikter om hur man kan utforma förebyggande ansatser inom detta fält och även bidra med kunskaper om hur det är möjligt att initiera och stödja exitprocesser. Projektet baseras på en narrativ och biografisk ansats och fokus kommer att riktas mot tre faser: inträdet, subkulturell tillhörighet och exitprocesser.

I ett första steg kommer tjugo personer att intervjuas. Urvalet är strategiskt och vi kommer att intervjua unga vuxna, som när de var i tjugoårsåldern lämnat denna typ av rörelser och grupperingar.

I nästa steg, när dessa tjugo intervjuer är genomförda, kommer vi att i dialog med informanterna välja ut ett antal nyckelpersoner ur deras liv; personer som på olika sätt varit betydelsefulla för informanternas in- och utträde ur nynazistiska rörelser. På så sätt kommer vi att kunna arbeta med tjugo fallstudier, som inkluderar våra informanter och upp till fem betydelsefulla personer ur deras liv. Detta tillvägagångssätt ger oss möjligheter att skapa en sammantagen förståelse för informanternas livsval och individuella vägar.

Studien kommer att generera ny kunskap om både individers vägar in och ut ur denna typ av högerextrema rörelser, och om professionellas sätt att utforma olika typer av förebyggande och exitförsök för dessa unga människor.

Fakta

Finansiär

FORTE, 2018-00081

Projekttid

2019-2021

Delaktiga institutioner och forskare

Thomas Johansson, professor i pedagogik med inriktning barn- och ungdomsvetenskap, Institutionen för Pedagogik, Kommunikation och Lärande, samt forskare vid Segerstedtinstitutet

Christer Mattson, lektor i pedagogik, föreståndare för Segerstedtinstitutet

Sidansvarig: Kristian Kvint|Sidan uppdaterades: 2019-02-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?