Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny rapport från Segerstedtinstitutet undersöker första linjens roll i arbetet mot extremism

Nyhet: 2016-03-11

Ett effektivt, förebyggande arbete från första linjens praktiker lyfts fram som avgörande för att stävja rekryteringen av unga till våldsbejakande miljöer. Men hur bedrivs detta arbete idag och hur borde det utföras? Det med mera undersöks i Segerstedtinstitutets rapport "Socialt arbete, pedagogik och arbetet mot så kallad våldsbejakande extremism".

Ett av Segerstedtinstitutets uppdrag är att sammanställa relevant kunskap och bidra till att utveckla metoder och tillgängliggöra detta för forskare, beslutsfattare och första linjens professioner. Som ett led i detta publiceras idag rapporten "Socialt arbete, pedagogik och arbetet mot så kallad våldsbejakande extremism". Rapporten utgår från dokument, utredningar och rekommendationer som riktar sig mot första linjen i arbetet mot våldsbejakande extremism. Det ges en översiktlig bild av det vetenskapliga fältet, metoder som används, hur diskussioner och debatter ser ut och hur de kan relateras till första linjens arbete. Vidare problematiserar rapporten begrepp som "radikalisering", kända verksamma komponenter i socialpedagogiskt arbete lyfts fram och ställs mot den mediala diskursen, kunskapsbehovet analyseras och första linjens roll i arbetet diskuteras. Rapporten är författad av Marcus Herz, lektor i socialt arbete vid Malmö Högskola.

Socialt arbete, pedagogik och arbetet mot så kallad våldsbejakande extremism (pdf) >>
Ni kan läsa mer om Segerstedtinstitutets tolkning av rapporten på DN debatt >>

AV:

Sidansvarig: Webbredaktör|Sidan uppdaterades: 2015-12-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?